Monday, June 1, 2009

pengangkutan awam.

tanpa disedari kita terperangkap dalam sistem yang telah tepu, realiti. sistem kapitalis yang telah wujud semenjak zaman renaissance lagi. Semua telah terpedaya dengan sistem pemilikan individu yang menjadi penyebab peningkatan GWP atau global warming potential sehingga mewujudkan protokol kyoto.


telah banyak timbul perkara yang sememangnya hasil daripada sistem yang diagungkan ini. salah satunya wang hantaran terhadap anak perempuan. boleh dikatakan semakin hari harganya semakin meningkat. menjadi penyebab juga indeks berkahwin selepas ditangkap khalwat berleluasa sekarang.

darjat seseorang pada hari ini telah diukur dengan sejauh mana tahap kekayaannya atau banyak mana hartanya. proses mencari kekayaan telah menyimpang jauh dari cara yang sebenar. sebab apa? - tiada wang tidak boleh hidup. enak jawapannya.

untuk anda diluar sana. berapa kali anda menaiki bas setempat? dengan kata lainnya bas lompat-lompat. jika diperhatikan, warga asing yang memenuhi bas sebegini. jarang dilihat rakyat sendiri. sebab apa? sebab bandaraya sesak dengan kereta milik sendiri. berbekalkan kenderaan peribadi boleh juga pergi ke templer park pukul 2:00 pagi.

jaga diri, hiasi peribadi. :)

terima kasih.

4 comments:

AIZAT ARIFFIN ZAINAL said...

ah.. naik bas awam mana buleh ushar pondan lama-lama. kalau bleh tengok pun cuma pondan nak ke tempat kerja, masuk shift. hahaha

nadinezuharra said...

saye tkde masalah dgn public transport..

yang bestnye naik public transport,kite boleh tgk orang..macam2 gaya dan macam2 cerita akan masuk dalam kepala kita..so minda akan jadi lebih terbuka..

tapi kalau dah ade anak 2-3,mungkin naik kereta lebih sesuai utk keselesaan semua.. : )

mr. hafis said...

@mr carl..
nak ushar pondan pergi jalan kaki lah.

@nadine..
naik kereta masa bercuti. sememangnya membawa anak bersama. ketika keluar bekerja? dipikul juga anak?

Fairuz said...

naik bas lompat² ni leceh. jauh² je baru best naik bas ni..