Monday, June 1, 2009

camni-lah kita

sewaktu saya di tempat kerja, colleague saya minta hantar ke komuter..
.
.
.
.
bukan, ini bukan cerita tentang pengangkutan awam. mr. hafis akan buat satu entri khas untuk itu.

*****

latar - petang yang suram dengan hujan renyai-renyai.
lokasi - kaki lima tempat kerja.

"dude, tolong hantar aku komuter ukm sat. aku nak pi pudu ah. balik kedah."
"bas hang kol brapa?"
"kol sembilan."
"okidoki. tunggu jap, nak amik kunci moto."
"ehem.. boleh naik kereta saya sebab saya pun nak ke komuter jugak ni. lagipun sekarang tengah hujan.", ajak selamba brader yang tak dikenali berhampiran sambil smoking posing jahat penuh gaya.. - buat macam ni, 
  • berdiri sambil badan menyandar pada dinding
  • kaki silang
  • tangan kiri peluk tubuh menongkatkan tangan kanan sambil jari sepit rokok rapat pada tepi mulut.
  • buat mata stone.
*petir bendentum dan bunyi hujan (petanda tak baik).

"okeyy.. takpe ah dude, aku pi ngan brader nih.", kata colleague teragak-agak.

selepas brader itu beredar ke honda accord-nya,.. PAP! cayalah! saya hi-five dengan colleague itu. camni-lah baru rakyat malaysia, prihatin dan baik hati. nilai murni macam ini patut dikekalkan selain bersedekah 'nak-tak-nak' pada orang buta di mapley. saya salute komando pada brader itu kerana berani berbuat baik di masa-masa ramai orang tengah 'jahat' sekarang.

kamu bila lagi?

oh, saya juga sedang berusaha berbuat baik bagi men-neutral-kan karma tak baik pada masa lalu.

4 comments:

Unknown said...

yep. sedang berusaha. berbuat baik dan menyuruh ke arah perlakuan baik.

ingatan untuk semua (diri sendiri juga). berbuat baik harus berpada. sentiasa waspada. dunia kini berbeda.

oh, thanks mr. carl arif. entri ini terapung walaupun berat. mungkin anda bagus ilmu ketumpatan. haha.. chill! ^_^

mr. hafis said...

nak-tak-nak?

mana tau ni?

AIZAT ARIFFIN ZAINAL said...

mr. hafis - ah.. gua tau ah lu mau itu tisu atau kelender jer, lu derma bukan eklas pon. hahahaha..

capiqa - jirim dan tenaga mr. karma. percayakah kamu?

ohhhwwmmmmm... hahaha..

madam aisyah said...

buat baik tak perlu teragak2....tp elok berpada2...

i wonder which hafis are u...difficult to tell from the pic...but good to know u r sagi...