Wednesday, July 8, 2009

Gua Tanya Lu Orang - GTLO (Gartelo)

Wasap adik-adik dan abang-abang yang kacak, chikaro-chikaro yang menggiurkan, dan berbody montok.

Amacam? Lu orang ada stim baca nukilan Mr.Hafis mengenai moto cub? Time lu orang student ni pakailah dulu cub tu, belakang dah kerja topshot macam gua ni bolehlah lu nak angkat Ducati Desmosedici ke, Yamaha YZR-M1 ke Moto Guzzi ke. Baru lah stim nak melentik kat belakang betul tak, chikaro-chikaro sekalian? Styleeeee. Dan jawapan-jawapan bernas dari Mr. Carl Arif mengenai akil baligh, pembedahan tukar jantina, dan ahlil nujum negara (tafsir perbezaan mimpi dan dejavu baiiiii.) gua harap lu orang dah bersedia dengan kehadiran gua untuk menjahanamkan pemikiran lu orang.

Setelah sesi kuliah gua dengan lu orang semua minggu lepas berakhir, hari ini kita akan bermula dengan soal-selidik kes di kalangan pembaca. Kebanyakan lu orang semua masih student, buat diploma ada, buat degree ada, takpe gua takdehal. Gua pun buat degree part time sekarang, sambil gua bekerja secara full time.

Gua bagi lu satu senario.

Dalam tahun 2011, lu orang semua in majority akan graduate. Ini jam, lu nak cari kerja, lu nak kumpul pengalaman, lu impikan semua benda indah belaka time lu kerja ini. Wang ata mali, chikalo kanan kili, sapa talak hepi? Walaupun hakikatnya lu orang adalah kurang bijak sebab berfikir sedemikian, tapi gua nak biarkan fantasi itu kekal, supaya lu orang have something to look forward to when you finish your studies.

Persoalan gua.

Lu akan pilih kerja kerajaan ke, kerja private sector? Berikan hujah anda. Lu jawab "Sajork jork" ataupun "tak kisah" gua ambik kaki Frank Hafis yang tempang tu gua sungkip lu dimana matahari tidak bersinar.

Entri gua seterusnya akan berkisar mengenai ini.
Ha copek.

7 comments:

Sofia Nin said...

private sector :)

AIZAT ARIFFIN ZAINAL said...

gomen terlalu sep bagi gua. private sector goyang kadang kala. petronas, sime darby utuh mungkin tapi gua rasa gua takda komitmen nak datang kerja 8pagi-5petang.

bisness mungkin sesuai dengan aku.

eh.. bukan lu bagi 2pilihan je ke? private ah..

mr. hafis said...

hahaha.

gua prefer private ah.
baru rasa sikit macam mana dunia sebenar.

gua tak suka gaji buta.

nurulanessa said...

act aku pndg prvate.gaji best bai.tp if klu la kawin nti,laki aku kerja prvate ,aku knela kerja kerajaan.
herm..sbb pe plh cmtu.konon la papehl jd muflis ke ape cmpny die keje tu ke(sng2 kene kick out) ..hahah kawe bleh bantu. tu la sbbnye .best if dpt kerja kerajaan bhgn kementerian.eceh lg2 psl akedmk la kn.
sng nk tgk rslt ank aku awl2.haha lg aku tau la ape ank aku ptt amek next utk die or sesuai dgn die.kn cool tu?:)

Anonymous said...

saye xsuke keje senang smbil mndapat gaji buta.

tp d zaman yg serba xstabil ni kte kne la cr dwet yg lbh stabil.

dan keje yg kte minat bleh mgelakkn sakit jiwa.

oleh itu.
saye pilih gomen ntok keselamatan.dsampingan wat bisnes sndr krn minat dan cabaran.

tQ:p

Faisal Zakaria said...

ape ke citenye semua main jawab private? nanti gua taji lu orang.

Post seterusnya : Kehampasan Government dan Kecelakaan Sektor Swasta

mr. hafis said...

semua tiru gua.

padahal gua nyer jawapan lain bai.