Sunday, August 30, 2009

gah selama 52tahun. lagi berapa lama dapat bertahan?

selamat menyambut kemerdekaan buat semua. walaupun bahang kemerdekaan itu tak sedikit pun kita rasa. yang mana aku lihat kita semakin lupa akan jasa penat lelah tok nenek menghalau samseng yang menjarah tanah air kita dulu. dan kita semakin lalai lalu memandang enteng semangat perpaduan yang cuba diterapkan kini.

persetankan polemik kacau bilau politik. fikirkan apa yang telah kita sumbangkan kepada negara. fikirlah adakah kita mampu pertahankan kebebasan dijulang selama ini atau hanya dapat mewariskan sisa kemerdekaan diambang kehancuran kepada anak kita nanti. jangan kita leka dengan nikmat yang mampu runtuh bila-bila masa ini.

negaraku Malaysia tanah air tercinta.

5 comments:

FlipFlop said...

"jangan kita leka dengan nikmat yang mampu runtuh bila-bila masa ini."

(sedang memamah potato bun..terus mencampak ke tepi~)

erk!
baik!

Adila Ady said...

perpaduan susah nak capai kat malaysia sebab asas perpaduan itu sendiri pun tak jelas.

AIZAT ARIFFIN ZAINAL said...

asas perpaduan? diri kita itu asasnya, bukannya pakcik kita, bukannya pak polisi, dan bukan sama sekali si perdana menteri.

mr. hafis said...

selamat menyambut kemerdekaan.

Adila Ady said...

aik..?kalau kita sorang jadi asa perpaduan nak bersatu camne..?maksud saya asas yang menyatupadukan kita dengan bangsa-bangsa yang lain kat malaysia ni.contoh terdekat bahasa lah..dorang jadikan bahasa melayu sebagai bahasa kebangsaan.Melayu india cina semua guna bahasa melayu.tp sejauhmanakah kejayaan perpaduan kat Malaysia ni dipupuk melalui bahasa sebagai asasya.saya pun tak tahu betul ke tak apa yang saya cakap..saya cuma tulis apa yang saya paham je..k peace!