Saturday, August 1, 2009

It's all about Principles mate.

Hari ini, aku drop slang aku.
Aku akan menulis hati ke hati dengan korang.
Bila kau menulis, sesetengah orang akan mencipta suatu identiti berbeza dari karakter sebenar diri mereka.
Betul aku cakap. Macam Nurul Nessa dia menulis berdasarkan apa yang dia buat, apa yang dia fikir, apa yang dia rasa. Macam Frank Hafis, macam Mr. Carl dalam blog ni. Mereka bukan diri mereka. Mereka menceritakan hal yang berlaku pada diri mereka, cuba untuk menjadi pihak kedua atau ketiga, walhal mereka adalah subjek dalam cerita mereka.

So, point aku di sini, bila kau menjadi orang lain, kau jadi seorang yang tidak natural. kau akan rasa kekok mula-mula, tapi lama kelamaan, identiti yang kau bawak tu akan menyerap masuk dalam diri kau, meninggalkan diri kau yang lama semakin jauh terperosok ke dalam. The new character takes control of you, and dissolve the old, sweet you.

Macam kes aku.

Pelik tak? I used to like myself.
Dulu, aku tak surf Internet, masuk blog orang sana-sini, menggunakan bahasa kurang sopan mengeji orang, kritik orang tu kritik orang ni. Aku kritik orang MLM (heh...mungkin wajar dikritik, ataupun disalib) mengenai cara mereka mengambil kesempatan terhadap kawan-kawan lama. Aku pakai ayat "gua","lu", "bai" dan lain-lain lagi, macam yang aku gunakan untuk menulis di sini. Ada seorang commenter panggil aku "Bro Bai". Psych kan? Dan kau imagine, sekarang aku menggunakan slang yang aku gunakan untuk menulis dalam percakapan. Dan, aku harus ingatkan kat kau orang, persepsi orang terhadap kau kalau kau pakai bahasa tu, tak kisahlah macam mana deeeeeeeeep pun kau, people will still not take you seriously mate.

Maafkan aku, kadang-kadang aku terguna bahasa Inggeris untuk menulis. Di luar kawalan. Sebab Bahasa Melayu susah!! LOL.

Salah seorang pembaca kita, seorang chikaro yang handal bermain pool, dari apa yang beliau tulis, mengomplen (aku dah cakap bahasa melayu susah.) yang dia tak suka dipanggil chikaro. Dari apa yang beliau cakap tu, seharian aku berfikir tentang slanga yang aku gunakan untuk bercakap. Aku dah kahwin, umur 25 tahun, dah kerja, sedang berusaha mencari anak, takkan aku nak bercakap macam pailang lagi?
Aku tak suka orang pandang lekeh aku, maka adakah aku perlu bercakap dengan tona "orang-orang dewasa"? Adakah aku perlu bercakap sopan-santun? Perlu ke aku menjadi seorang yang dewasa, berhenti mencarut ketika marah, berhenti makian berkelajuan 120km/j apabila memandu (Makian yang diluahkan terhadap pemandu dihadapan pada kelajuan 120km/j)?

Pergi mam bai. Chillek ah.
Gua masih disini.

Identiti kedua adalah penting untuk menjaga kesucian identiti pertama, dan tidak menjejaskan kehidupan peribadi gua di luar dunia cyber.

Tamat kuliah keempat.
Lu boleh blah dari sini. Tapi datang balik tau.

Faisal "Schizophrenic" Zakaria

15 comments:

mr. hafis said...

hahaha.

bila lu cerita pasal identiti. penulis blog akan berusaha mengeluarkan satu identiti lagi dimana mungkin identiti itu adalah darkside ataupun brightside.

lu try bezakan identiti gua dalam 3 blog gua.

Anonymous said...

penah dgr ni?
"great mind discuss ideas.
average mind discuss event.
small mind discuss people"
-Eleanor Roosevelt

so ak rse xsalah kot en.hafis n en.carl jd org ke2 or ke3 dlm crite mreka kalau mreka nk bentangkn idea or event.sb kalao bercrita ttg diri mreka.ak pn rse bosan nk bce blog ni sb ak rse dr ak lg bes ;D

oh.kalao sb slang org pandang rendah ko.ak rse ko lg ptot pandang rendah org 2 balik.
sb org 2 mindanya xtrbukak sepenuhnya.ktekn la.klo ko bce blog.through the slang the writer use,do u read the idea or u judge the person writing it?klo ko sembg ngn org ngn slang ko 2.adakah org pandang serong kt ko sb slang ko atao die dgr ape yg ko bentangkn?
klo org itu xdgr hujah ko dan pandang rendah ko sb slang ko.adekah die layak nk pandang rendah org?cermin dri bgtaw dia.

org yg psycho org ialah org yg rs trgugat krn die tlah di-psycho oleh org yg die psycho just now..paham?ala wat2 paham.

"bila kau menjadi orang lain, kau jadi seorang yang tidak natural."
yemeyh??
xmnjd dr sndr xbrmaksud dr kte xnatural.kte hidup brmasyarakat.kne pk jugak sekeliling.klo jd dr sndr smp org xsuka ade faedah kah?klo ko tulis blog yg "diri sendiri" sgt dan xhiraokn org.itu syok sndr n u'll be a loner sumday.bukan sb org xsuke ko.tp ko hidop d dunia sndr yg xde org ln.

tentang identiti ke2.en.carl n en.hafis ade identiti mreka apa.cma d blog yg ln.blog cni genaral.blog lg 1 mgkn identiti pertama mreka.

cam ak.
klo ak bce pape pon even blog.ak akn wat notes.klo ade org kte.
"gle ah.nk komen blog pon nk wat note.klo ak trus type je."
ak akn senyum smbl brkate.
"ak ni kwat lupe.ak lpe nk komen ape nt klo xwat note."
dlm hati ak kte
"ade ak kesah?"

adakah ak xmnjd dr sndr?
bg ak x.sb klo ak kte "ade ak kesah" dpn batang idung die.mgkn die akn trase ht dan ak rse xde faedah nk menyakitkn ht org atas sb sekecil taik idung.

Kalao ade salah paham harap dbetulkn ye.Hehe..
Sb ak bce 2 3 kali br ak rse btoi2 paham.

Sekian.
Ak yg ske comment n condemn.
;D

Faisal Zakaria said...

firstly, komen kau memerlukan usaha yang sangat mendalam untuk difahami memandangkan jumlah dan bentuk shortform yang kau guna.

Tapi, terima kasih atas komen kau.
Banyak yang aku nak cerita pasal komen kau. Aku tak pernah anggap komen sebagai kondem. Nampak kau teliti dan berkebolehan untuk menyampaikan pendapat.

au naturale yang aku maksudkan bukannya di dalam konteks bermasyarakat. kadang-kadang, you create multiple personalities to adapt to situations, in the end of the day, kau tak tau mana satu diri kau yang sebenar.

take me for instance. senang cakap pasal diri sendiri, dari cakap pasal orang lain because that would be insulting.

opis : ADSL2+ technology professional, point of reference, senior staff yang disegani, average joe. tak suka berpolitik.

rumah : husband yang gedik. seriously. solat rajin. kuat merajuk (yep maafkan aku) dan listener. pemarah jugak.

seri kembangan : pelepak sejati. mamat informasi terkini, pakar dari dua tiga aspek, emosi kental, lepak jenis dua tiga table sambung dengan geng-geng semua. kuat mencarut mulut spender.

kadang-kadang, kau terbawak identiti kau di tempat yang tak sepatutnya. misalnya, kuat merajuk dengan bini, kau buat dengan kawan-kawan memang kau kena sepak beb.

apa yang aku stresskan disini, kenapa kau,kau,kau,dan aku sendiri perlu create alter-ego untuk hidup? atas alasan bermasyarakat? itu adalah testament bahawa kau anggap diri kau adalah tak cukup baik untuk masyarakat. see? kau seumpama menghina diri sendiri.

if we could be kids again, pure from all these sugar-coated bullshit.

Faisal Zakaria said...

dan pembetulan.

aku tak cakap mr. carl dan mr.hafis takde identiti. aku cakap mereka bukan diri mereka yang sebenar di dalam blog ni. mereka meletakkan diri mereka di satu point of view untuk memberi pandangan kepada event yang berlaku di depan mereka.

mereka ada identiti.
mereka adalah perogol luar tabii.

by the way, eleanor roosevelt never made president. her husband did. so she may say a lot of intelligent things, but i would have to disagree about what she said about the size of a person's mind and what they talk about.

Anonymous said...

ahaha.. :p
yeke.sori.
jus being myself.

oh x.
comment untuk org yg bleh trime pendapat ak.
condemn untuk org yg xleyh trime pendapat ak.
so i guess i'm commenting ur writing.
;p

ya.btoi.org yg xckop knl dr sndr mgkn akn trkeliru ngn identitinya yg 2 3 tu.but still people can change.klo die rse identiti yg die pure2 bwat 2 mmbwatkn die rse lbh slesa.mybe itu la personality yg die ptot pilih.

org yg trkeliru yg mne 1 ialah dr die yg sebenar.ialah org yg blom knl diri sndr dn masih mncr dr nya.
kalau knl dr sndr.rsenye xkn silap mmbawak dr@identity.
;p

contoh trbaik yg ak mampu bg.
ak xsuke pakai tudung n yet i'm wearing it.adakah spy org kte ak baik?i like being bad girl seriously.but God's watching me.m i trying to be hypocrite?no.i'm following the rules.

so same thing applies to everything.we cannot be completely ourselves if we r living in this world which is not our's.

...

ble mse lak ak kte mreke br2 xde identiti?
ak mreka pon ade identity.
haha..maaf klo hujah ak kelirukn kamu..tp kt cni ak ngaku ak trsilap menaip..ak paham mksud sbenar ko.haha..yeke mreka cm2?wow!!haha..
tQ ;D

oh come on man.be creative about the mind size.do you really think that padang mahsyar is a field??
;p

Faisal Zakaria said...

wait.
it's not a field?

shit.

nurulanessa said...

knp la aku slalu kne point.hmm

AIZAT ARIFFIN ZAINAL said...

heavy giler. ah tanak komen.

Anonymous said...

ala.
skaliskala heavy bes gak pe.
mencabar minda.

;P

mr. hafis said...

tak mencabar ah. it's a terrible cliche.

Faisal Zakaria said...

lol. nessa, bukan kau jadi target. kau jadi reference. kalau terasa, sori lah jek.

frank hafis - bak atang tulis pulak jangan jadi pemalas ah joi.

nurulanessa said...

sikit pon x terase .cool je;P
wah kau dah kawin fz?sumph x sngke. congrat's:)
cool2.

Anonymous said...

hahaha..
expect the unexpected.

;p

Faisal Zakaria said...

ennn?
ennnn?

Anonymous said...

Terima kasih untuk blog yang menarik