Thursday, August 6, 2009

Sampah Penuhi hAndphone Mu (SPAM)

Gua tengah menelaah kajian kes ketidakrelevanan sektor pertanian pasca merdeka kat rumah malam tadi sambil layan Jenni Lee POV kat laptop (bini gua on-call malam tadi), tiba-tiba sahabat karibku yang gempak pada tahun 2007, iPhone 2G yang obsolete bersuara "Keting..keting".

Rupanya beliau bukan refer kepada keting gua yang menjadi kegilaan anak-anak gadis, rupanya itulah yang dipanggil SMS alert tone.

Gua pun menyumpah di dalam hati "Ni celakak mana SMS aku malam-malam ni, ni mesti Tun Razaleigh ajak gua pergi pekena teh ni. Kalau dak Nuar (DSAI) ajak lepak Boom Boom layan trance memang gua maki dia selap."

Gua bukak enpon, gua baca SMS yang berbunyi :
" Promosi Istimewa untuk pemasangan baru. Sila sms atau hubungi 1700-80-6288 (9am-9pm)/03-78776913. Tertakluk Kepada Syarat."

Kalau henfon Sony Ericsson J100 ni aku dah lempar ke luar dah.

Memang celakak. Gua tak paham apasal telephone operator Malaysia tak mengambil langkah untuk membendung gejala spam ni, in fact, these retards even joined the bandwagon!

Maxis hantar SMS kat gua tanya gua nak tau tak nama gua dalam Bahasa Jepun apa?
Boleh tak? Gua paham akan keperluan advertising dalam produk tapi sebagai network provider gua yang melanggan setia semenjak tahun 2002 sampai sekarang, apa kes lu nak tau nama Jepun gua lantui?

Dan trend yang merisaukan ni, telah menarik agensi-agensi kerajaan untuk bergiat sama.
Ni SMS dari ppj.gov.my : MYSMS :KUNJUNGI FESTIVAL BUNGA & TMN PUTRAJAYA 2009 DI PERSIARAN TASIK PRESINT 2, 1-9 OGOS 2009. INFO LANJUT HUBUNGI AIDA @ www.pjj.gov.my

weeeeiiiii....Perbadanan Putrajaya bai!!! Lu gila ke apa?

Mungkin lu orang rasa benda ni trivial, tapi benda macam ini, tak dipandang remeh di negara-negara lain, dan aku boleh beri contoh, Australia (aku kerja kat company telecomms Australia). Pengguna diberi hak untuk mendaftar di dalam suatu list yang dipanggil Do Not Call List yang melarang pihak-pihak telemarketer, syarikat-syarikat telekomunikasi untuk menghantar SMS, membuat panggilan dan macam-macam lagi bentuk promosi jualan kepada diorang.

Kalau lu hantar juga sms minyak lintah untuk spring return dan ketahanan batin lu kat diorang yang ada dalam list tu, lu orang akan dihadapkan ke mahkamah dengan tuduhan mengganggu privasi masyarakat.

Amacam? Kepada lu orang yang bakal membentuk masa hadapan Malaysia ni, pertimbangkan perlindungan pengguna ni sebagai salah satu agenda masa hadapan korang. Dah sampai masa kita mengubah mindset kita ke arah satu masyarakat yang ideal, pada masa yang sama mengekalkan nilai-nilai murni dalam masyarakat.

Berkhidmat untuk Negara,
FZ "bootylicious" Zakaria

11 comments:

Faisal Zakaria said...

gua dah tau nama jepun gua takeshi kaneshiro.

mr. hafis said...

kah kah kah.
layan jugak kote ni.

cakap macam macha.

Faisal Zakaria said...

wak lu.

Unknown said...

owh tu ke maksud SPAM? sumpah aku baru tahu.

Uma, uma u tau tak apa maksud spam.. sambil bertanya kepada head of dept fz "bootilicyes" zakaria

Faisal Zakaria said...

cibai faris kau gi tulis blog kau cerita pasal makanan Kelantan Fros certified kau. kau report uma, aku gitau dia kau ricky boobies dia mampus kau.

Faisal Zakaria said...

gua baca the star hari ni :

"Less threatening but still a nuisance is mobile spam. Like spam on the PC, it is the bane of all phones, not just smartphones.

Nevstruev said that in China, the average cellular service subscriber receives six to 10 spam messages everyday.

The problem for now, he said, seems to be worse in some countries than in others. But the situation could escalate in the near future, as it did for PC users these past years.

He offered a few words of advice. Don’t be careless with your phone, especially if it’s a smartphone containing confidential data. Always keep your number as private as possible."

AIZAT ARIFFIN ZAINAL said...

rasa kesunyian? ingin didambai ramai gadis? taip HOT dan hantar ke 88888.

pundek loe. ingat gua ni gersang sangat ke?

Anonymous said...

hahaha;))

kdg2 ak rse nk reply.
"sye xsunyi.anda sunyi?pegi lah jahanam."

mr. hafis said...

macam mana mau kasi anti spam?
takkan nak subscribe plak?

gua dah tak tahan ni.

mesej gadis hot gua malas nak layan lagikan pula mesej ON HOT.

kasi tau gua sikit macam mana?

Sofia Nin said...

betul. aku juga naik bingit dengan spam kat fon.

haishh :P

Faisal Zakaria said...

hakikatnya, kekesalan aku lebih menjurus kepada lack of protection untuk consumer.

kau tau macam mana nak block SMS ni?
kau? kau? aku?

most of us dont know how.

mungkin aku akan passing case ni kat member aku di SKMM.