Tuesday, April 28, 2009

iya, bukan semua boleh mampu seperti anda.

memang benar. teknologi dan fantasi dahulu kala semakin berevolusi menjadi realiti. dan sememangnya kita sedar akan hakikat itu. secara kebetulan ataupun disebabkan sikap ingin tahu yang amat tinggi. semestinya anda semua tidaklah ketinggalan berbanding mereka ini. bukan?


lumrah. tidak perlu jauh sampai ke benua sana. cukup sekadar sekeliling kita. anak-anak muda semakin lupa pada kegunaan utama kemudahannya. sebagai contoh:-

telefon bimbit:-
kenapa anda menyarankan saya untuk menggunakan telefon berkemudahan 3g?
  • hak ela. lu ni tak town la beb. baru keluar kampung ka? semua orang sudah pakai 3g ma. baru boleh calling aweks sambil tengok muka. amacam?
oh, begitu. berapa kali seminggu anda menggunakan fungsi 3g ini?
  • hehe. ikut ah. lagipun gua tak tukar sim 3g lagi. tengok ah esok macam mana.
takkan 3g ini hanya untuk panggilan video sahaja?
  • err, ada guna untuk lain ke? macam mana jek?

*****

komputer riba:-
canggihnya notebook awak. ini high end punya ni.
  • itulah lu. tak ikut trend. mana ada orang guna cikai-cikai sekarang bai. gua orang pertama yang pakai kat daerah bertam ulu ni.
aplikasi apa yang berat sangat sampai perlu guna seperti ini?
  • ek elen. gua layan facebook skang. guna lappy ni laju sket oi. ym. lu tau tak? pastu ni ada kamera bai.
oh, begitu. eh, awak tak pakai firefox ke? gunalah. bagus berbanding IE yang perlu menggunakan active x.
  • erm? lu bual apa ni bai? firefox tu apa? game eh?

*****

ada lagi contoh lain seperti dslr camera. tapi rasanya dua contoh sudah cukup. :) rakan saya hanya menggunakan 350D bagi menghasilkan gambar ini. jadi, mana yang lebih penting? alatan ataupun kemahiran?


seperti biasa, anda mempunyai jawapan. :)

terima kasih.

16 comments:

cindir-rela said...

ok..suke entry ini...betul..kemahiran lebih penting...saya tidak mahir kesemuanya yang anda bincangkan.stakat tahu asas sahaja..huhu

sYaMiMi naSiR said...

kalau guna celcom 1+5 tu...
mmg la blh 3g stiap hari dengan percuma...
tapi kalau tak guna...
baek xpayah guna handphone 3g...
bkn ada fuction sgt pon

laptop plak...
bagi saya...
senang untuk di bawa ke hulu ke hilir berbanding computer yang bedar gedabak...
bukan mengikuti trend ke apa...
tapi untuk menyenangkan

cindir-rela said...

syamimi, kalau gune maxis bil pon free video call untuk 10 orang family plan..hehehe:)

Unknown said...

brilliant entry :)

Youjie said...

hi! Remember me?

emam said...

letak link aku...bg ah komisen skit..

mr. hafis said...

@youjie..
of course i do. :)

@emam..
aik. lu yang patut bagi.

syrupussimplex said...

entry ni kelakar..:D

AIZAT ARIFFIN ZAINAL said...

apa guna 3g phone kalau kredit handset tinggal 3posen.

apa guna kalau dslr tapi guna auto funtion dan ambil gambar lompat-lompat, masuk facebook. gambar pun tak ada soul.

aiseh.. saya bukan fuck technology ya. mekasih.

ah bu said...

betul bai.
org skrg juz nk ikut trend.
tp when asking bout how 2 handle those thing dorg geleng pale.
sumtime they even don't know wat they can make wif dat thing.
haha..

kemahiran penting drpd memiliki peralatan yg cangih.
once kite da de kemahiran xsalah kite beli sumthing yg mahal utk kegunaan.bkn utk ditunjuk2 hihi.

Sofia Nin said...

klo buat gw sih

kemahiran.
tp terkadang alatan itu membantu mengasah kemahiran yang ada
so both i guess :)

Anonymous said...

hihihi..
peralatan or kemahiran?
kepuasan diri kot.:p

cindir-rela said...

mr hafis, tajuk ni mcam sesuai ckp pada anda..huhu..

Aini Khalid said...

nak dslr satu.
birthday aku dah nak dekat.
sekian.

Unknown said...

ada alatan yg gempak, tapi tiada kemahiran yg power.

ada kemahiran superb, tapi tiada alatan selayaknya.

jadi, gunakan sudu ketika makan bubur. tapi x semestinya x boleh makan bubur kalau x ada sudu kan. ah, apakah?

sekian,
.saya.bukan.pengikut.trend.

nurulanessa said...

ahha
"apa guna 3g phone kalau kredit handset tinggal 3posen."
gile tak tahan ayat!ahhah.

ala.
seumur hdp aku xde plak jumpe org cmtu.good.
klu aku jumpe, aku bg kaki je. gune ladtop pun nak kecoh.haha

tpkn aku mmg perlu gune ladtop sbb everydy kene ngadap n kene usung kesane kemari .damn it!rse mnympah pun ade.
progrmmng?dtbse?photoshp?build web?
sgt tak cool hari2.but now i'm in holiday!yeah!let's rock bebeh