Sunday, April 26, 2009

pertanyaan saya pula, ok.

apabila kita berbicara tentang muzik, fikiran akan terus fokus kepada lagu-lagu di playlist windows media player, winamp, itunes, dan bermacam-macam lagilah. juga berkemungkinan ada yang mendengar satu lagu berulang-ulang untuk satu tempoh yang agak lama.


jadi, di sini saya ingin bertanya. bagaimana anda boleh meminati sesebuah lagu itu? ianya tertarik disebabkan :-
  • alunan muziknya kah?
  • suaranya kah?
  • liriknya kah?
  • atau kehenseman penyanyinya kah?
*****

bak kata mereka, pakaian melambangkan jati diri setiap insan. begitu jugalah dengan kita. apa yang disarung mencerminkan personaliti. boleh diterima?


oleh itu, bagaimanakah anda boleh meminati pakaian yang sedang dipakai itu? apakah ianya disebabkan :-
  • jenamanya?
  • nilai rare-nya dimata anda?
  • design-nya?
  • tahap keselesaan anda?
  • ataupun keunikan yang disebabkan oleh pemberian istimewa?
saya nantikan jawapan anda.

terima kasih.

18 comments:

Inah said...

utk muzik..saya pilih melodi dan liriknya :)..bukan sebab penyanyinya

i'll be back for longer comments..gotta write my report now..u take care :)

ah bu said...

musik mestilah liriknya dan rentak irama alunan muziknya serta suaranya.

bagi pakaian pula..jenama tidak penting sama sekali..yg penting..keselesaan..kecaraannye..design n for sure la kite tgk wif our own eye ckp lawa.. kite sarung la... unik pemberian? smpi skrg ak xpnh sarung bj yg diberikn oleh si dia.haha.

Unknown said...

salam pagi ahad! ^_^

kalau saya, saya meminati sesuatu tu kerana faktor penarik yg buat saya tertarik (saya kata, kalau sayalah).

dan faktor penarik tersebut tak semestinya menarik minat org lain juga. kadang2 bukan benda 'baik' dan 'bagus' saja yg disukai. bukahkah begitu?

ah, apa pula CaPiQa membebel? jadi jawapan saya adalah seperti yg berikut.

lagu:
- sebab komposisi muziknya sedap didengari telinga saya (telinga org lain, x tau la)
- sebab nada suara sesuai dengan lagu (pada pendengaran sayalah)
- sebab karangan liriknya (x kira la memberi makna atau tidak)
- sebab kehenseman penyanyinya (x salah kot? market tuuu!)
- yg penting, sebab dah suka!

pakaian:
- sebab jenama? mungkin. tapi kadang2 yg tiada berlabel pun sedap dipakai.
- nilai rare? keunikan itu ciri survival yg berkesan. tapi kalau rare sgt pun, 'agak' la utk dipakai.
- design? mestilah. sebab tu kita memilih pakaian.
- keselesaan? yg paling utama (pada sayalah, tapi ada juga org yg memakai sesuatu yg tidak selesa hanya kerana gaya - bukan saya!).
- pemberian istimewa? tentu saja. pemberian istimewa dari org yg istimewa akan menjadikan pakaian itu juga istimewa secara automatik. *wink2*
- yg penting, pakaian yg saya pakai adalah saya!

pesanan penaja:
kalau minat lagu, x semestinya diputar selalu. kalau minat baju, x semestinya dipakai tiap waktu. kalau minat seseorang, x semestinya dia juga meminati kamoo. (tapi why not try usha line? haha..)

menaip dgn penuh kasih sayang,
- CaPiQa -

sYaMiMi naSiR said...

untuk muzik...
saya pilih liriknya...
lirik yang sedap dan membawa maksud yang mendalam...
yang kena berfikir sikit untuk megetahui tujuan asal lagu itu ditulis...
penyanyi tak penting...
cantik or hensem tu belakang cerita...
kalau cantik dan hensem...
1 bonus....

kalau pakaian...
keselesaan...
mahal dan jenama no 2...
ada levis yang mahal dan berjenama pon...
tapi kalau tak selesa...
terperap dalam loker gak...
asal kan selesa...
di pasar malam pon xper

hafidz arifin said...

Bro, aku ada satu video yang bagus/perlu ditonton oleh semua umat dunia.

bukak you tube dan search "the arrivals". jawapan bagi semua ini.


sekadar berkongsi.

mr. hafis said...

@hafidz.

terima kasih beb.
gua dah tengok.

:)

syrups said...

1.alunan musik
2.keselesaan
terima kasih

FlipFlop said...

adekah saya tidak terkecuali?
xkan~
jatuhnye hati saya terhadap sesuatu musik itu adelah melodinye.. kerap mendengar lagu tersebut dan masih2 tidak dapat memorize keseluruhan lirik akibat aterberangan dek alunan melodi tersebut..
dari situ barulah jatuh kepada kehenseman vokalisnye..
melodi indah + kehenseman vokalis = The Greatest Piece~

Jika Pakaian pula~
saya cuba memilih 1 daripada pilihan..tp saya x jumpa yang paling sesuai..tp xpelah..
saya pilih nilai rare di mata saya.. rare yang hebat~
bukan rare yang xcukup diameter kainnye..itu pasti..
Owh~
"ataupun keunikan yang disebabkan oleh pemberian istimewa?"
owh itu Rusmah saya..

Fairuz said...

muzik - aku suka dengar yang rancak².. genre tak kesah sangat. janji aku paham liriknya...

pakaian - yang selesa. janji kainnya ade kualiti..

~

kat blog kau lagi satu tu aku tak dapat nak bagi komen sebab tak dapat nak load word verify tu. apa kata kau tukar bentuk komen kau jadi macam ni..

Unknown said...

music : LYRICS .
clothing : comfort .
:)

AIZAT ARIFFIN ZAINAL said...

lagu dengan makna mendalam.

pakaian asal selesa. tapi yang paling susah nak pilih - seluar yang ngam-ngam.

adoi..

mr. hafis said...

@inah..
ok, hehe.

@ah bu..
oh, tentang pakaian disebabkan tidak kisah apakata anda memakai jersi chelsea. amacam?

@capiqa..
yeah. jelas menulis dengan kasih sayang. hehe.

@syamimi..
ada juga yang mahal dan berjenama tetapi tidak selesa?

@syrups..
uih. garangnye komen.

@fliflop..
wah. perlu juga hensem ya.

@fairuzmokti..
ada tak pakaian berjenama akan tetapi kain tidak berkualiti?

@putri..
sorang lagi fans hantu merah.

@mr carl arif..
kedai jahit ah soon boleh outer kan?

Sofia Nin said...

smua bergantung pada orang.

untuk lagu.
da most important bagi aku adalah musik ma lirik.
orang tak kesah. janji suara okie
u go for it.

kalau pakaian.
suka suki lah.
malas nak comment,
taste orang beda2
haha :P

ah bu said...

acik kau!
bj chelsea ak buat kain lap meja!
hahaha...
gurau2.. kalo ko kasik ak sarung je.
bj free spe xnk haha..

Anonymous said...

hihihi..
lagu n pakaian je ke?
mende ln?
ak suke mende yg ln dr yg ln.

kalao org suke tdo.
ak xsuke tdo.

kalao org suke mkn.
ak xske mkn.
(tp mkn byk lbh dr org2 ln)

kalao bju.
ak pilih yg susah nk jmp di kdai2.n branded dan mse sale.

kalau music.
mst yg mmpunyai mkne yg mendalam dan rentak yg country n akustik.

hihihi:p

Sweet Thinker said...

saya minat perempuan bukan pakaian
minat perempuan atas sebab empat perkara. iaitu

2 b bersambung!

Unknown said...

mr. hafis:
time kacih kerana menyedarinya. miahaha.. xD

nurulanessa said...

nghtwish.oh epica.korg dgr korg tau la bertapa cool nye dorg!
suare tu bai!aset!tgk la dorg main cmne .. sgt cool!sgt terel!alahai.aku ni bkn intelek sgt nk jwb skema2 psl music2 ni.
usually org boleh mnt dgn rntk muziknya.suara.suare x sdp x kmne jgk. kdg tu cra org main muzik tu pun kite bleh mnt oh.xde suare ade muziknye pun org mnt gak.ala-ala orchestra:) tp plg pntg, irama la.kate p.rmlee irama dan lagu x bleh dpshkn.kn kn ?ahha rupe(bg akula) x pntg pun(tu sbg tmbhn la pd spnyanyi).haha klu kau x hnsem pun tp boleh rock n rll, tu da cukp cool!