Sunday, April 12, 2009

tahap nirwana

amaran : entri heavy ini mengandungi emosi, perasaan, pandangan peribadi terhadap dunia. dan hanya sesuai dibaca oleh seorang manusia kerana sebuah robot akan sedikit keliru.

*****

apakah kepuasan hidup yang kamu impikan. jika kamu seorang pelajar atau sedang bekerja?
  • jika saya seorang pelajar, saya adalah sebuah komputer, jika saya seorang pekerja, saya sebuah robot.

untuk apa kamu belajar? untuk apa kamu bekerja? untuk apa? adakah semata-mata mengikut manual untuk menjadi seorang manusia yang sukses atau apa?
  • komputer diprogramkan untuk menjadi manusia. tapi manusia sendiri tidak sempurna. lalu diciptakan robot untuk bekerja lebih sempurna dari manusia.

adakah jika kamu belajar, kamu mesti mengambil jurusan kritikal seperti kejuruteraan, perubatan, arkitek atau yang sama waktu dengannya?
  • jika saya sebuah komputer yang mahal. tapi saya tidak.

ataupun adakah jika kamu bekerja, adakah kamu perlu memegang jawatan terpenting dalam syarikat? untuk apa?
  • jika saya sebuah robot yang mahal. tapi saya tidak.

apakah kayu pengukur kejayaan kamu dalam hidup? wang? nama? status? darjat?
  • mengeluarkan produk-produk yang sempurna.

adakah kamu hidup dan mati berdasarkan skrip manusia-manusia lain? - pergi belajar tinggi-tinggi, cari kerja bagus-bagus, kumpul wang banyak-banyak, kemudian mati? adakah itu normal manusia sekarang?
  • evolusi sebuah komputer diprogramkan menjadi robot kemudian tamat tempoh perhidmatannya, recycle.

dan jika kamu lari dari normal sistem manusia itu, adakah kamu kisah anggapan manusia lain terhadap kamu? jika kamu kisah, apa agaknya tanggapan manusia lain terhadap kamu? - seorang looser kerana tak dapat keep up? atau seorang cool kerana menentang arus? tidak pun seorang jerk yang ikut kepala sendiri?
  • saya sebuah komputer/robot yang faulty. tidak mengikut arahan. lalu mengeluarkan produk-produk yang defect.

mengikut naluri kamu (kalau ada) adakah kamu telah mencapai/akan mencapai/tidak akan mencapai/tidak tahu kepuasan hidup? atau adakah kamu sebuah robot?
  • sekarang saya seorang manusia.
*****

saya seorang anarkis rupanya, bencikan kesempurnaan. dan saya "seorang" manusia. apa kata kamu pula cuba?

19 comments:

FlipFlop said...

apekah maksud anda itu komputer serta adik beradiknye lbh sempurna?
jika tanya saya, kesempurnaan itu si lurus bendul..
atau lbh core lgi..
lurus selurus cahaya..
si komputer adelah si lurus bendul..
lurus bendul = x sempurna..

mungkinlah sempurna kot kalu di minta melukis garis lurus.. lbh sempurna dari manusia biasa(sbb robot yang telah di programkan untuk melukis garis lurus xde parkinson..itu pasti)..

hnye mengarut di atas..

jika soalan diajukan sama ada saya memilih kesempurnaan atau tidak..
saya pilih kesempurnaan..
kesempurnaan dari sudut logikal saya..
bkn die atau kamu..

"saya pilih corak ubat nyamuk dari garis lurus"

mr. hafis said...

wahh.
hati-hati menjadi anarki. sebab kita ada pencipta. :)

syrup said...

mana ada manusia yang sempurna.
cuba menjadi sempurna pun tak tercapai..
yang tak sempurna tu sifat manusia.

huh, yang penting tahu hala tuju akhir kita..biar la mati bawak bekalan yang cukup ye.


wow,saya melihat kamu mengaplikasikan semacam rumus matematik dalam entry ni.

Inah said...

sempurna? i love perfection..depends on the situation..dalam kerja kita..kita perlu mementingkan kesempurnaan juga :)

just my two cents :)

ain si kacak said...

kesempurnaan adalah sesuatu yang amat mustahil untuk aku..

bukan mudah untuk menjadi sempurna di mata orang lain kerana aku dilahirkan tidak sempurna.jadi bagaimana?

keluarga megharapkan anaknya sempurna dari semua aspek.kekasih pula mahukan gf nya sempurna seperti bidadari.

aku?bukan seperti itu..
aku hnya manusia..

cindir-rela said...

betul ke penjodoh bilangan untuk robot itu?? sebuah??

cindir-rela said...

robot ade 4 laws yang perlu dipatuhi..sehigga ke empat-empat law itu tidak dipenuhi, maka ia tidak boleh diwujudkan..jadi, kebarangkalian untuk faulty dan keluarkan product defect itu adalah tidak sama sekali..

mr. hafis said...

kereta = robot.

sebuah kereta = sebuah robot.

:)

AIZAT ARIFFIN ZAINAL said...

cindir-rela - terangkan 4laws itu.

cindir-rela said...

(mr carl, sy bagi laws dulu, mungkin anda paham kerana ianya mudah)
4 laws robot
1. the robot may not injure a human being, or through inaction,allow a human being to come to harm
2.a robot must obey the orders given to it by human beings except where such orders would conflict with the 1st law.
3.a robot must ptotect its own existence as long as such protection does not conflict with the 1st and 2nd law.
4. a robot may not injure humanity, or trough inaction,allow humanity to come to harm.

mr. hafis said...

no 1 dan 4 sama lah. :)

penerangan dan copy and paste itu perkara yang amat berlainan, cindir-rela.

4.A robot must establish its identity as a robot in all cases.

"robot perlu memastikan ia adalah robot dalam apa jua keadaan. bukan manusia, beruang, ataupun semut api." :)

syrup said...

menarik macam cerita i robot pulak

cindir-rela said...

MR HAFIS
NO 1 DAN 4 TIDAK SAMA...KALAU BEGITU TAKDELAH DIA BUAT LAWS ITU SAMPAI 4..CUBA PAHAMKAN MAKSUD HUMAN BEING DGN HUMANITY..:)

mr. hafis said...

oh, ok.
terima kasih. :)

AIZAT ARIFFIN ZAINAL said...

cindir-rela - sila baca pengenalan entri ini. sila kaitkan dengan 4laws itu. apa kaitan ia dengan diri anda?

anda robot atau manusia?

relaks dulu..

ini adalah persoalan saya. untuk semua orang.

tiada kaitan dengan robot atau kesempurnaan pun sebenarnya. ini persoalan tentang kepuasan hidup.

haih.. point-point itu cuma jawapan kiasan saya. mungkin kamu tidak sesuai membaca kiasan.

cindir-rela said...

"saya sebuah komputer/robot yang faulty. tidak mengikut arahan. lalu mengeluarkan produk-produk yang defect."
ianya berkenaan ini..mungkin komputer betul, tapi robot salah..:)

Anonymous said...

hihihi;p
entri ini dan komen2nya amat klakar dan klakar ;p

merujuk kpd kepuasan hidop.
manusia xkan puas.
diberi betis nk kn paha.
dan itu akan brlaku seterusnya tanpa henti.unless manusia itu bersedia mengurangkn mengejar duniawi dan beralih ke ukhrawi.

merujuk kpd kes robot..
amat pening.hee~
kalau Dia yg maha esa yg maha sempurna itu pon menciptakn kita ini supaya tidak sempurna.bolehkah kita yg tidak sempurna ini menciptakn robot yg sempurna?

hihihi..hny pemikiran..kalau salah sila betulkn ;p

mr. hafis said...

saya nak tanya mint lah.

apakah komputer itu bukan sebuah robot?

hehe.

Anonymous said...

saye jawab.

yekot.

hihihi..