Friday, January 2, 2009

anda tanya saya jawab.

cik flipflop mahu pandangan saya tentang pengambilan anak angkat dan penyusuan oleh anak dara.

Beginilah, untuk menjadi ibu susuan itu saya tidak rasa ianya satu perbuatan yang normal. Bagi sayalah. Sebab perempuan yang sudah berkahwin sahaja yang mampu untuk jadi sebegitu. Jika kita melalui kaedah sains untuk menghasilkan susu, ianya merubah hukum alam. Saya sangat-sangat tidak bersetuju. 

Untuk pengambilan anak angkat pula. Saya tidak galakkan. Dan saya juga tidak menghalang. Itu terpulang kepada individu terbabit. Jika saya, seboleh-bolehnya tidak akan mengambil anak angkat sebab saya mahu anak daripada hasil benih saya. Benih kita sedikit sebanyak memberi kesan terhadap cara, perwatakan dan tingkahlaku anak itu. Itu saya perlu ambil serius.

teringat cerita The Last Man on Planet Earth


Terima kasih.

8 comments:

Anonymous said...

ibu susuan berstatus anak dara - fenomena ini terjadi di kalangan manusia yang rosak akhlak atas dasar kasih sayang. anak dara akan membiarkan susunya disedut oleh lelaki lelaki rakus atas nama cinta. adapun jika terjadinya darurat yg membabitkan bayi kelaparan, perbuatan itu sgt mulia. tp ingat, bayi kecil dan bayi dewasa sgt jauh bezanya.

anak angkat - anak dari benih sendiri dan anak angkat jauh bezanya. akoo mengidam untuk mendapat anak sendiri dalam jumlah agak ramai beserta anak angkat yang berjumlah agak ramai. meriah :) dan anak2 soleh mendoakan kebahagian orang tuanya sehingga dirumah 7x3!

sYaMiMi naSiR said...

tok kali ni...sy amat ler bersetuju ngn kamo en hafis...anak dara bg susu xsesuai laa...tp kalau anak angkat tu...blh di pertimbangkan klau xder rezeki nk dpt ank sdiri

Anonymous said...

emm..saya pun tak setuju part anak dara tu..biarlah kalau boleh secara normal.

pasal anak angkat tu tepuk dada tanya selera..kalau macam2 cara dah tak boleh dapat anak sendiri,isilah borang poligami..huhu

kalau taknak, ambil la anak angkat, kalau itu yang dirasakan dapatmengikat kasih sayang suami isteri..

mr. hafis said...

bila sudah menyusukan budak. Lama-lama *tet* tidaklah secantik awalnya.

mat saleh memandang serius akan perkara ini. sebab itu mereka jaga *tet* mereka biarpun belanja yang besar.

Anonymous said...

apekah tet itu sesuatu yg disensor di kaca tv malaysia? ahakz!

Senatsenut said...

??
tet tu kalau dijaga camana pun, memang macam tu jugak jadinya.

Lumrah alam. Itulah pengorbanan perempuan melahir, menyusu, membesarkan anak...

mr. hafis said...

@st..
sebab saya suka sebut tet daripada payudara.

Aini Khalid said...

itu kamu sudah sebut payudara.

anyway, saya sudah komen tajuk ini tapi di blog cik flipflop itu.