Thursday, January 22, 2009

anda tanya saya jawab - 2.

oleh kerana saya sibuk dengan rutin harian kelas, jadi entri hari ini saya hanya menjawab persoalan daripada para pembaca.

Untuk soalan pertama, ia diutarakan oleh miss flipflop :-

"adekah perwatakan seseorg itu jwpn telus mnunjukkan pemikiran serta pembuatan keputusan seseorg itu?"

Perwatakan manusia secara keseluruhannya memang pelbagai. Itu memang sudah nyata. Ada yang pendiam, ada yang kelakar, ada yang suka showoff dan macam-macam lagi. Ada pepatah yang mengatakan bahawa "dont judge a book by its cover". Daripada situ kita telah dapat membuat satu kesimpulan, apa yang kita lihat tidak semestinya sama dengan yang tersirat.

Pemikiran seseorang itu sebenarnya adalah kesan daripada apa yang berada disekelilingnya. Dan juga kerja-kerja di belakang tabir yang misteri. Untuk seseorang yang 24/7 bersama dengan kita, mungkin kita boleh ramal apa langkah dia seterusnya. Berlainan jika kita hanya kenal di dalam kelas sahaja.

Seperti juga saya. Tidak semua tahu saya bagaimana. Sebab watak saya di luar jauh berbeza dengan pemikiran saya.

Secara keseluruhannya, perwatakan seseorang itu sudah pasti bukan jawapan terhadap pemikiran dan tingkahlaku seseorang itu.

Beralih kita pada persoalan kedua yang datangnya daripada encik sweet thinker :-

"kenapa perempuan selalu membawa dua watak. satu watak baik disiang hari, dan watak nakal di malam hari?"

Soalan yang membuatkan saya tersenyum seketika. Ahah. Sebenarnya, perempuan ini unik(sila semak nukilan lalu untuk maklumat lanjut). Perempuan memang berbeza samaada pada waktu siang mahupun pada waktu malam. Kenapa ya?

Begini, jika kita lihat perempuan-perempuan di universiti, mereka semestinya perlu mematuhi peraturan yang menyebabkan mereka nampak sopan. Satu contoh, perempuan yang memakai baju kurung. Sopan bukan? 1st impression. Dan apabila malam hari, sangat berbeza. Dengan seluar pendek dan freehair yang berbau seperti selepas ke salun.

Seperti juga perempuan yang sudah bekerja, mana ada yang memakai seluar pendek seperti carmen luvana untuk membuat kerja. Memang habislah prestasi pekerja lelaki. Sebab itu timbulnya 2 watak seperti yang dinyatakan.

oh ya, mereka mempunyai dua watak tetapi nalurinya tetap satu.

soalan ketiga daripada syrupus simplex :-

"kalau topik pasal kopi?
saya mahu tahu cerita pasal kopi lagi.
Macam mana kopi boleh letakkan standard org..Kopi mocca, cappucino dll.."

"kalau pasal muzik, saya nak tahu pasal genre muzik..
kump spider tu rock apa..pop rock?kalau rock kapak tu kategori slow rock?bingung gue dech..
Terima kasih"

Dua soalan ya, untuk yang pertama, itu adalah jenis-jenis kopi. Kopi sememangnya mempunyai kaum yang ramai. Ada kopi dari Brazil, dari Columbia, dari Chile dan lain-lain lagi. Standard kopi itu bergantung kepada kualiti, jarang-jarang didapati atau kopi yang hanya kacip dengan musim-musim tertentu.

Untuk mocha, cappucino, dan lain-lain, sebenarnya itu adalah cara penyediaan. Untuk kopi biasa, cara penyediaannya adalah seperti biasalah. Biji kopi dikisar dan di campurkan dengan air panas. Untuk espresso , ia disediakan dengan air yang sangat panas dan pada tekanan tinggi. Oh ya, semestinya kita perlu mempunyai coffee maker untuk menghasilkannya. Untuk pengetahuan semua, espresso mempunyai caffeine yang kurang berbanding kopi-kopi yang lain. Cappuccino yang sememangnya popular ini sebenarnya adalah espresso yang ditambahkan dengan buih daripada steamed milk di atasnya. Macam teh tarik jugaklah. Latte pula adalah espresso yang juga dicampurkan dengan steamed milk dan buih diatasnya. Cuma beza cappuccino dan latte adalah corak buih itu dan kandungan pada setiap unsur. Mocha, adalah latte yang ditambahkan dengan coklat yang cair. Ahah.

Soalan kedua pula ya. Tentang muzik saya sudah tulis mungkin anda terlepas membacanya. Kumpulan Spider itu main ikut suka sebenarnya. Ahah. Tapi kebanyakan lagu pada awal penubuhannya bergenre ska. Sekarang pun ada juga ska-nya. Secara kasarnya, Spider bermain rock-ska. Rock Kapak bukanlah genre sebenarnya. Itu adalah zaman. Kebanyakan band zaman rock kapak genre yang dimainkan adalah rock. Pecahannya sila baca entri ini.

Terima kasih.

5 comments:

AIZAT ARIFFIN ZAINAL said...

layan kopi cap kapal api sambil berangan tentang awek kesayangan best jugak. heh..

Sub said...

good entri.menjawab habis.

hikayat aku dan mereka said...

wah... bagus2.... dah tau pasal kopi.. yeah2..

mr. hafis said...

@dalam diam.
awek kesayangan. ahah.

@sub.
macam sinis je.

@hikayat.
lagi mahu tau pasal apa?

Sub said...

haha.

takde sinis la.