Friday, December 19, 2008

entri ni tiada lagu untuk di download.


saya sering mendengar apa sahaja lagu-lagu yang boleh menyebabkan saya terikut-ikut menyanyi walaupun saya sedar suara saya tidak boleh dikomersialkan. Tidak kira apa jenis genre sekalipun. Saya terima. Tapi perempuan saya pilih ya. Yang selekeh tak boleh. (eja perbuataan mencebik macam ini ke? :- buwek).

entri kali ini saya mahu berkongsi tentang pengetahuan musik saya yang dikatakan tidaklah begitu luas sepertimana roslan aziz. Tahap saya ni bolehlah kalau nak dibandingkan dengan lepasan sekolah yang selalu ke studio jamming bermain lagu hidup bersama yang pernah dipopularkan oleh XPDC satu ketika dahulu.

ok la, saya mulakan sekarang.

Musik itu amatlah luas. Sebab itu banyak yang digenrekan. Setiap negara mempunyai musik sendiri. Ada american music, british music dan sebagainya. Malaysia juga mempunyai musik sendiri iaitu irama malaysia. Identiti musik banyak dipengaruhi oleh cara hidup masyarakat sesebuah negara. Ini cerita dulu-dulu lah. Musik pun semakin berevolusi.

Anda semua tahu rock kan?pecahan daripada rock ada jugalah. Salah satunya alternative rock. Saya ada mendengar lagu nirvana. Saya dengar mereka kata nirvana itu main grunge. Bagi saya grunge itu adalah alternative rock. Mungkin pecahan daripada alternative rock. Saya tak pastilah sebab istilah grunge itu pun baru lagi. Band-band yang seiring dengan nirvana ini seperti soundgarden, pearl jam dan sebagainya. Pernah dahulu masa zaman sekolah sekumpulan kawan-kawan saya kata mereka grunge. Boleh jadi grunge itu cara hidup. Dan bila sebut grunge mesti terdengar nirvana. Sungguh kacip kan?Hehe.

Lagi satu yang dekat-dekat dengan rock ini adalah metal. Genre metal agak complicated berbanding rock. Rock adalah satu genre yang besar dan metal ini dibawahnya. Tapi musik daripada metal lagi best bagi saya. Sebab susunan musik lebih padat dan bervariasi. Contoh-contoh band metal adalah seperti metallica, iron maiden, deep purple, led zeppelin, van halen dan banyak lagi. Anda dapatkan beza rock dan metal dengan mendengar lagu daripada him(rock) dan metallica(metal). Di bawah genre metal ada banyak lagi genre ya. Salah satunya progressive metal. Saya tahu genre ini pun sebab saya dengar band dream theater. Musik mereka memang unik dan berbaloi jika didengar.

Masa saya sekolah dulu kecoh dengan linkin park. Musik daripada linkin park itu adalah pecahan daripada metal sebenarnya iaitu nu-metal(sebut dia niu metal). Makin banyak band-band nu-metal disebabkan musik seperti itu semakin diminati ramai. Perempuan suka tau. Band-band yang sama genre seperti linkin park ini adalah seperti crazy town, deftones, godsmack, limp bizkit dan banyak lagilah.

saya juga mendengar lagu-lagu daripada coldplay, muse, the strokes, the cure, kent dan yang seangkatan. Band-band tersebut adalah bergenrekan britpop iaitu singkatan daripada british pop. Musik dia melankolik. Lembut dan tidak berat. Musik begini yang membawa pengaruh yang paling besar dalam industri musik. Kita lihatlah contohnya coldplay. Baru release album sebulan dua di carta tertinggi MTV. Sampai saya pun ter-download secara haram lagu mereka.

ok lah, dah jauh saya pusing-pusing. Sekarang nak cerita pasal musik di Malaysia pula. Baru-baru ini negara kita dilanda revolusi musik yang agak besar jugalah. Mesti anda tahu kan?saya tak kira, nak cerita juga. Band-band indie makin banyak di sini. Ramai yang keliru dengan term indie itu sendiri. Indie itu sebenarnya bukan genre ya. Indie itu singkatan daripada independent. Band-band indie adalah mereka yang tidak terikat dengan mana-mana commercial records label atau dengan kata lainnya bergerak secara do-it-yourself. Sampai wartawan sendiri boleh salah faham. Tapi jika anda perasan. Musik daripada band-band indie di Malaysia semacam satu genre sahaja kan?bunyinya kalau tak silap saya seperti britpop. Betulkan sayalah jika salah.

Dah banyak saya tulis ni rasanya. Tapi memang tak habis jika saya bercerita pasal musik sebab luas sangat. Takkan nak korek di setiap negara pula kan. Oleh itu saya ambil yang kira ramai dengar lah. Jika anda ada apa-apa pertanyaan bolehlah ke ruangan komen. Saya kan berusaha untuk jawab.

maaflah banyak yang saya tidak linkkan. Anda boleh lah gunakan khidmat google ok. Terima kasih.

2 comments:

sYaMiMi naSiR said...

xsuka dgr lagu yg dh taw lirik nye bila study...nnt study ntah ke mana..asyik nyanyi jer

Anonymous said...

i know all the things u expained