Sunday, December 28, 2008

saya suka bill gates.

sesiapa yang gunakan komputer mesti gunakan operating system(OS). OS ada banyaklah antaranya windows xp, vista dan yang terbaru adalah windows 7. Itu semua daripada microsoft. Ala, yang CEO dia Bill Gates tu. Sekarang bukan no 1 dunia lagi tau. 

Selain microsoft, linux juga pengeluar OS. Dalam linux ada macam-macamlah. Ubuntu, red hat, fedora dan lain-lain. Linux ini bagi saya baguslah. Sebab OS dia open source. Main download sahaja. Tak payah susah-susah jadikan Bill Gates kaya. Hehe.

Yang saya gunakan sekarang adalah mac osx leopard. Siri paling baru daripada mac os lah. Antara siri-sirinya adalah mac osx puma, jaguar, panther, tiger dan leopard. Kalau kita compare dengan vista, saya lebih sukakan mac osx, sebab interface dia lagi cantik dan tidak berat. Mac os x dikeluarkan oleh Apple inc.

ok, sekarang saya mahu tahu OS apa yang anda guna sekarang. Berikan juga kelebihan OS anda.

Terima kasih.

6 comments:

hikayat aku dan mereka said...

windows vista home premium..
Okla guna os ni.. takde la teruk sgt...
Mungkin ada lebihannya.. tapi ok la..
mungkin kerana saya bukan la org yg selesa dgn os yg lain..
Seperti mac,saya tak begitu selesa.. tapi kdg2 rasa ok je bila dah selalu sikit guna..
mungkin kerana terlalu biasa dgn windows..

Anonymous said...

oh.saya pernah windows saja.sekarang xp.ok la untuk orang simple needs macam student.
dulu2 windows ME macam kelakar.sebab tak best

teddi said...

salam maal hijrah
saya guna linux
sbb linux best gile
xyah takut dengan virus
sbb linux xde virus
kalau ade pun trojen je
hehehehe

FlipFlop said...

saya windows vista..
xbest pon yang ni..
byk gne ram..
gui die pon biase jer..
bley donlod byk lg theme yang better..
cume x rase nak tukar sbb da terbiase ngan GUI nyer..
friendly user..
mungkin akan cube gune OS len bile da tukar laptop yanng len..

Anonymous said...

kau pengguna apple kah? kasik akoo iphone satu. haha!

mr. hafis said...

saya pengguna. Bukan pembekal. Buwek.