Friday, December 26, 2008

jika hang tuah ada kata. P.Ramlee pun ada jugalah.

saya tertonton cerita P.Ramlee sebentar tadi sewaktu menunggu rancangan kegemaran iaitu Jozan. Tajuk ceritanya sarjan hassan.

tengok pun pada hujung cerita. Beliau ada berkata tentang melayu. Bunyinya lebih kurang beginilah :-


"saya percaya kaum kita iaitu melayu adalah kaum yang baharu. Namun saya tidak peduli semua itu. Kita patut bersatu-padu dalam apa jua keadaan sekalipun. Saya percaya kaum melayu pasti dapat pergi jauh".


Dan sekarang memang kaum melayu pergi jauh kan? Sampai ke ISS. Hehe. Banggakah anda? Sila komen.

Terima kasih.

5 comments:

Anonymous said...

xnak komen.

hikayat aku dan mereka said...

org melayu ni mcm kaum lain juga.. ada je kejayaan yg kita boleh banggakan... dan ada yg tidak.. bg aku.. takde kaum yg sempurna dlm dunia ni... so... kite patut berbangga dgn kaum kite... Siapa lg nak berbanggakan kalau bukan kite?

mr. hafis said...

pernah saya dengar pendapat yang mengatakan melayu ini bukan kaum. Ia adalah sekumpulan manusia di nusantara. Faktanya nanti saya cari.

syrup said...

bangga tu ye la jugak..
sebab diberikan peluang untuk wat tu semua.
Melayu kaum baru?emm..boleh jadi..
sebab mualaf yg masuk islam pun cucu cicit drg lama2 jadi melayu jugak..
org jawa pindah sini,lama2 jadi melayu..apetah lagi org indon setinggan yg tak balik2 indon..
lama2 anak drg jadi melayu..

Melayu signifikan dengan muslim?boleh juga..
Kecuali yg murtad la..

Apepun as a muslim,kita kena bersatu hati..

mr. hafis said...

Memanglah. Kita perlu berkahwin untuk bersatu hati.
Buwek.