Saturday, December 27, 2008

syarikat telekomunikasi juga adalah di dalam servis industri.


Tadi saya berjalan-jalan di youtube. Seorang kawan telah memberikan satu link video yang pada saya boleh di fikirkan oleh kita sama-sama. Ini linknya

Dalam video tersebut diceritakan tentang revolusi industri dalam dunia khasnya. Seperti yang kita maklum, pada zaman 70an, saya belum lahir lagilah. Tapi menurut video itu, pada zaman itu adalah industri microwave. Pada zaman 80an, adalah zaman vcr. VCR adalah video cassette recorder. Pada zaman 90an, industri perkomputeran dan internet mengambil alih. Dan apa yang saya tidak setuju dengan video ini adalah, katanya pada tahun 2010, industri wellness supplement akan menggegarkan dunia. Anda setuju?





Saya tak pastilah dengan perkara ini sebabnya, hasil kajian saya mendapati bahawa kita sekarang menuju ke arah industri servis. Contohnya peguam, doktor, syarikat insuran, perbankan, antivirus dan sebagainya. Cuba kita lihat balik fenomena di Malaysia, dahulu jarang-jarang ada orang yang mahu menyaman sesuka hati. Tapi di US sudah lama berlaku. Sekarang ini kes pelajar(sinonimnya murid) dirotan guru pun sudah dibawa ke mahkamah. Dan dalam kes antivirus, syarikat pengeluar antivirus inilah yang bertanggungjawab mencipta virus-virus terkini dengan harapan orang ramai membeli khidmat mereka.

Sekarang saya mahu pendapat anda pula lah, dan sila nyatakan apa fenomena industri dunia yang dirasakan oleh anda pada zaman ini.

Terima kasih.

5 comments:

syrup said...

technology revolution

mr. hafis said...

saya nampak itu macam sudah tepu lah.

mr. hafis said...

rasa macam kelam kabut la entri ini.

FlipFlop said...

berlumba2 mahu mncipta yang baru, kekangan dari perkara yang lame masih x selesai/xdpt penyelesaian..
saya merujuk perkara ini scr general..
bkn shj tech, tp juga pendidikan,pemerintahan,sosial n sbgnye

mr. hafis said...

mereka berlumba belajar.
sebab gagal itu pelajaran.