Sunday, January 4, 2009

hai semua.

saya rasa sangat bersalah dengan entri sebelum. Di sini saya nyatakan kepada anda ya. Supaya saya dapat lari daripada kemarahan orang ramai. Hehe.
  1. Saya rasa anda fikir blog ini adalah diari. Sebetulnya perlu menulis sepertimana menulis diari. Rutin harian, perjalanan hidup, perancangan masa dan sebagainya. Tapi ingin saya sampaikan di sini adalah sila kembangkan minda. Tukar mindset anda. 
  2. Banyak kita boleh ceritakan sebenarnya. Berkaitan apa yang menarik di dalam kelas. Cara teksi Kuala Lumpur memandu. Bas yang yang mengambil selekoh pada kelajuan 120km/j dan sebagainya. Jadi ceritakan tentang itu. Bukan cerita tentang kekasih anda yang jauh di sana. Rindu, cinta yang melampau, kahwin lari dan sebagainya. Skop yang sangat kecil. Kecil.
  3. Mungkin anda rasakan jika tidak suka buat apa mahu baca kan? Ok, begini ya. Jika seorang perempuan itu tidak suka dirogol, kenapa perlu dedahkan lurah dada?
  4. Jadi silalah disable-kan comment di entri anda tentang perasaan, egoism dan semangat menjadi orang yang disisihkan. Atau private-kan blog anda seperti perempuan yang menutup aurat.
Saya menyusun sepuluh jari memohon maaf. Entri ini bukan untuk seorang. Entri ini untuk semua ya. Sila jangan rasa saya sedang mengutuk anda.

Terima kasih.

10 comments:

hikayat aku dan mereka said...

anda mmg betul.. tidak dinafikan.. saya tak kata awak salah... cuma.. kalau saya.. kdg kala saya tetap akan lari dari skop yg luas tu.. kita boleh bercerita tentang benda2 yg anda katakan.. tapi.. manusia ni takdelah sekuat mana..
kdg kala kita perlukan ruang utk tulis emosi kita..
Sbb kita penat nak bercerita pada setiap org apa yg sedang berlaku.. kita juga taknak mulakan cerita..sbb mungkin ada yg taknak dengar.. maka kita tulis.. biasa yg baca akan tahu.. tak perlu nak paksa.. kan? hehe...
Blog saya tu saya mengaku saya ada tulis bila saya jatuh tersungkur.. tapi.. itu hanya luahan rasa saya.. mungkin benar ckp anda.. entry seperti itu mungkin buat minda org terbatas.. mungkin saya perlu buat blog khas utk hati dan perasaan saya dan privatekan seperti wanita bertudung...
Tapi.. bila saya tulis blog seperti itu,bukanlah melambangkan fikiran saya benar2 hanya tertumpu pada perkara itu.. saya tetap membaca blog org yg menulis entry meluaskan minda..
Seperti wanita yg tidak pakai tudung,itu tidaklah bererti mereka itu bukan manusia yg baik,kan?
Hehe.. maaf sbb panjang sangat entry saya...

syrup said...

Jadi anda kata yang dedahkan lurah dada itu suka dirogol?
Jadi perogol tersebut tidak bersalah la, sebab kesalahan diletakkan atas wanita dedah lurah tadi?
Dah merogol diam dan simpan sendiri adalah lebih baik,lagi mau beri komen pasal wanita tersebut..Sakit la hati wanita dedah lurah..

Perempuan memang lebih suka meluahkan emosi mr hafis. Itu adalah kenyataan.
Perempuan mungkin tidak sekuat lelaki nak menahan emosi..ni salah satu cara melampiaskan emosi..
saya faham kot apa yang anda nak sampaikan. Tapi mcm hikayat kata, tak semua yang dedah itu jahat..

mr. hafis said...

@syrupus..
maafkan saya. Saya hanya memberi contoh.

cindir-rela said...

en hafis, saya nak tanye anda..adakah anda menulis blog untuk mengumpul pembaca atau ape sebenarnye tujuan anda menulis blog? dengan harapan blog anda diikuti ramai? pembaca anda semakin ramai?? dengan itu anda akan menunjuk2 kan semua benda yang anda tahu? atau bagaimana?

mr. hafis said...

@cindir-rela.
anda seperti penyiasat. Tapi sikap ingin tahu itu bagus.

cindir-rela said...

urm, nampaknya anda tidak menjwab soalan..heheh

lullaby said...

ada beribu manusia kat dunia ni
ada beribu yang tulis blog
ada beribu manusia yang lain corak penulisannya
anda boleh pilih mahu baca penulisan yang jatuh dalam katagori apa yang anda suka
bukan semua manusia suka baca tulisan cendekiawan seperti anda sepertimana bukan semua manusia suka membaca tulisan emosi seperti saya
luaskan pemikiran..jangan anggap tulisan yang berbentuk peribadi itu mundur..ada positifnya

syrup said...

maafkan saya juga. Saya hanya mahu menggunakan contoh anda.
Sama2 fikirkan benda disebaliknya. Saya bukan semata2 berkata mengenai contoh tersebut.
Terima kasih

yaya said...

My first comment buat sahabat mr hafis..

Ingat comment INI “hoi semua, die punya tangan die punya suka la, lu orang siapa mahu control die”(hanya sekadar iklan)

Hurm..saya bukan nak menunjukkan bahawa entry ini ditujukan untuk siapa-siapa, tapi Cuma nak menjelaskan blog masing-masing..suka atau tidak apa kita boleh buat?membuka entry sebegini untuk puaskan hati ker?lebih baik buat tak tahu sahaja itu nampak lebih profesional sebagai blogger yang terbuka mindanya..kate nak jadi ”unik” xkan nak tulis entry seperti INI..?jadi penuhkan blog baru dengan benda2 yang kamu suka yang boleh memberi manfaat untuk pembaca..pedulikan blog orang lain..tak perlu baca buang masa..melainkan blog orang yang sama aliran dengan kamu..(itu lain cerita)

Lagi-lagi mahu cakap pasal perempuan..perempuan sentiasa mahu menjadi unik..”jadilah minoriti yang teguh” kerana majoriti perempuan mahu menjadi unik..yarr,itu memang sifat perempuan..nak buat macam mna kan?berapa juta kali cakap pun benda tuh masih berlaku..orang da tak kisah pun..Cuma agak meluat bila terbaca atau terdengar atau terlihat..uniknya perempuan selalu dikaitkan dengan isu penggunaan bahasa,pakaian,emosi,soal hati..mcm2 la..hoh..!uniknya..hahah

Lelaki pun ada tapi hanya segelintir sahaja yang bersikap seperti perempuan tdk termasuk ’nyah’..ada je blog lelaki sejati yang bercerita seperti perempuan..Cuma kamu masih belum ketemu agaknya..mungkin juga kamu sentiasa berada dalam golongan lelaki yang mementingkan modal insan sehinggakan tidak terperasan akan kaum sendiri yang juga bersikap seperti yang disebutkan..

Blog baru ada perubahan tetapi masih lagi dengan ISI yang sama..lebih baik menulis tentang apa-apa yang memberi manfaat..jika kamu suka meng”explore” pasti kamu punya cerita yang lebih menarik selain bercerita tentang perihal perempuan yang sememangnya orang sudah tahu ”ITU memang sifat perempuan..”

Nak bercakap perlukan modal kan hafis?

Dan comment saya bermodalkan apa yang tertulis dari tangan kamu juga..

Maaf hafis, kalau comment saya telah mencacatkan blog baru..

mr. hafis said...

terima kasih. =)