Sunday, January 18, 2009

women in men carrier.

kebiasaannya pekerjaan seperti jurutera, menternak lintah, pemandu bas, dan bermain drum adalah dimonopoli oleh kaum lelaki. Jika anda tak percaya, sila mohon kerja seperti yang saya sebutkan dan lihat sendiri. Ada lelaki yang suka isterinya membuat kerja-kerja orang lelaki? Jika saya, sangatlah tidak. Sebab nanti lama-lama jadi macam bukan dalam keadaan normal. Lagi-lagi apabila tangan si isteri dah macam tangan robert mugabe.


dulu masa saya bersekolah, saya ada seorang guru iaitu bekas jurutera. Saya tanya beliau kenapa berhenti. Beliau jawab adalah sukar membuat kerja-kerja kejuruteraan apabila diri sedang mengandung. Lantas mengambil keputusan untuk berhenti dan menjadi guru. Lebih mulia sebab dapat curahkan ilmu. Itu pendapat beliau lah. Mungkin menjadi guru memang kacip dengan perempuan.

Dan bagaimana pula bagi yang tidak berkahwin? masing-masing ada jawapan. Apabila tanya perempuan. Inilah masanya untuk mengumpul duit dan pengalaman. Nanti built a company. Lepas itu kahwin. Ahah. Memang mudah.

Saya pernah terbaca dalam artikel akhbar tentang perempuan yang menjadi penebar roti canai. Di kelantan kalau tak silap saya. Memang menarik. Gambar diselitkan. Wajah perempuan yang menebar roti canai itu sungguh ceria. Dan saya pasti beliau tidak menyesal dengan pekerjaan pilihannya. Roti canai versi perempuan ok apa. Mungkin lebih sedap. Tangan perempuan lembut ok.

kesimpulannya, perempuan yang berkecimpung dalam karier yang sebahagian besarnya dimonopoli oleh orang lelaki tidaklah mendatangkan masalah sangat. Cuma perempuan perlu lebih kuat. Sebab persaingan ok. Zaman sekarang semua perkara tidak mustahil. Dan isteri saya? Doktor ok. lebih kacip. ahah.

entri ini diminta oleh kawan saya iaitu nurul. Beliau tiada blog. Hehe. Untuk assignment katanya.

Terima kasih.

8 comments:

Aini Khalid said...

Malanglah aku.
Aku bakal bekerja dlm bidang banyak lelaki.

cindir-rela said...

saya juga bakal jurutera..dan saya sudah berfikir panjang dan mungkin memilih calon suami bekerjaya doktor menjadi pilihan terakhir..tiada life..so bz..saya bz, husband bz..susahkan..?

apek terror said...

nurul ker k-roll....gua tau dh status lu...

syrup said...

Jadi suri rumah pun bole kasar tangan..

FlipFlop said...

losyen ade untuk mmbantu~

Anonymous said...

tapi gambar remaja perempuan yg tebar roti canai yg disiarkan kt akhbar aritu memang cun...cair gua tgk awek kelantan...TOBAT COMELLLLLL.....

AMERIKA DEMO NI,,,,,,,,,,,,,

mr. hafis said...

@penebar roti.
ahah.
amerika sabit celah mana?

Masrurah said...

yup,,me too.dh penah keje dikalangan org laki je..(eng spec la.)..
a bit tough!so pikir tuk ms dpn,,better further study (master)..atleast lecturer ade jgk ms tuk suami n anak2!!...
mcm tuan rumah kate..tugas mendidik sgt mulia..So cool..